Technische
seo
Waarom technische SEO zó belangrijk is
Technische SEO is één van de onderdelen die SEO maakt of breekt. Wanneer je hoger in de zoekresultaten in Google wil komen, is technische SEO een onmisbaar onderdeel. Wil je een hogere zoekwoordpositie én een gebruiksvriendelijke website? Neem contact met ons op over de mogelijkheden.
Wat is technische SEO?
Naast content en autoriteit, is techniek één van de pijlers waar SEO op berust. SEO-geoptimaliseerde content betekent niet automatisch dat je op nummer één staat in Google. Zeker wanneer de technische aspecten niet in orde zijn.
Crawlen, indexatie, URL-structuur, taxonomie en gebruikerservaring; het zijn allemaal factoren die ervoor zorgen dat je website voldoet aan de vereisten van de huidige zoekmachines. Elke zoekmachine heeft bepaalde crawlbots die jouw website moeten kunnen vinden. Dit gaat niet alleen om je homepage, maar ook alle product- of dienstenpagina’s die op jouw webshop of website staan.
Navigeert jouw website of webshop moeilijk of krijg je feedback dat bezoekers niet kunnen vinden wat ze zoeken? Of is de laadtijd van je website erg lang? Deze factoren zijn allemaal van invloed op de gebruikerservaring van een websitebezoeker. Dit is een belangrijk onderdeel van technische SEO, waar websites op worden beoordeeld en waarmee rankings worden bepaald.
Voorbeelden van technische SEO-factoren
Crawlen en indexatie: De zoekmachines moeten in staat zijn om je website te crawlen en te indexeren. Dit betekent dat je website geen geblokkeerde pagina’s of “robots.txt” fouten mag hebben.
URL-structuur en taxonomie: Een duidelijke, schone URL-structuur helpt zoekmachines en gebruikers om te navigeren en te begrijpen waar een pagina over gaat. Vermijd ingewikkelde en lange URL’s met overbodige parameters.
Gebruikerservaring (UX): Een goed navigerende website of webshop is cruciaal. Als bezoekers niet kunnen vinden wat ze zoeken of als de laadtijd van je website erg lang is, zullen ze snel afhaken. Dit kan leiden tot een hogere bounce rate, wat weer negatief is voor je positie.
Het belang van technische SEO
Met technische SEO zorg je ervoor dat jouw website of webshop optimaal presteert voor zoekmachines én bezoekers. Voor Google zijn websites die geschreven zijn voor bezoekers belangrijker dan websites die geschreven zijn voor zoekmachines. Een pagina moet gemaakt zijn om een bezoeker te helpen. Wanneer dit niet zo is, is de gebruikerservaring slecht en is het mogelijk dat je niet goed scoort in de zoekmachine.
Stel je voor dat je een prachtige winkel hebt op de Lijnbaan (Rotterdamse winkelstraat). Je hebt de mooiste etalages en de beste producten, maar er zijn een paar problemen:
- De schuifdeuren werken niet optimaal: klanten hebben moeite om binnen te komen.
- De gangpaden zijn rommelig: bezoekers struikelen over dozen en kunnen de producten die ze zoeken niet vinden.
- De verlichting is slecht: mensen kunnen producten niet goed zien of de prijskaartjes niet goed lezen.
- Er is geen bord met openingstijden: klanten weten niet wanneer ze kunnen komen.
In deze metafoor is je prachtige winkel de content en producten op je website. Technische SEO zorgt ervoor dat:
- de deuren soepel open gaan: zoekmachines en bezoekers kunnen je website makkelijk vinden en betreden;
- de gangpaden netjes zijn: de structuur en navigatie van je website zijn duidelijk, waardoor bezoekers snel vinden wat ze zoeken;
- de verlichting optimaal is: de website laadt snel en is gebruiksvriendelijk, waardoor bezoekers een goede ervaring hebben;
- het bord met openingstijden zichtbaar is: zoekmachines begrijpen je website en kunnen de juiste pagina’s indexeren.
Net zoals een goed functionerende winkel essentieel is voor klanttevredenheid en verkoop, is een technisch goed geoptimaliseerde website cruciaal voor goede vindbaarheid en de gebruikservaring. Zonder technische SEO kan je mooie content verloren gaan in de chaos en dat wil je natuurlijk voorkomen.
Onderdelen technische SEO
Onder technische SEO verstaan we verschillende onderdelen, waaronder:
- Sitemaps. Deze helpen zoekmachines om al je pagina’s te vinden en te indexeren.
- Dubbele content. Het vermijden van dubbele content is cruciaal om strafpunten van zoekmachines te voorkomen.
- SEO-titels en meta omschrijvingen. Goed geoptimaliseerde titels en beschrijvingen trekken meer clicks vanuit de zoekresultaten.
- Structured data. Dit helpt zoekmachines om de inhoud van je pagina’s beter te begrijpen.
- Websitesnelheid. Een snelle website zorgt voor een betere gebruikerservaring en hogere rankings.
- Mobielvriendelijkheid. Met het toenemende gebruik van mobiele apparaten is een mobielvriendelijke website onmisbaar.
- URL-structuur en interne linkstructuur. Dit verbetert de navigatie en helpt zoekmachines om de hiërarchie van je website te begrijpen.
- Hreflang. Dit helpt bij het aangeven van de taal en doelgroep van een pagina. Dit is essentieel voor meertalige websites.
Wanneer onze experts jouw SEO-strategie opzetten, is technische SEO hierin een belangrijk onderdeel. SEO bestaat uit drie pilaren: content, autoriteit én techniek. Goede zoekwoordposities hangen dus samen met al deze factoren.
Gebruik van tools en data
Om erachter te komen hoe jouw website presteert op basis van techniek, gebruiken wij verschillende tools. Dit zijn bijvoorbeeld Semrush, Google Page Speed Insights, Screaming Frog en Google Search Console. Deze tools kijken onder andere naar:
Veiligheid
Tegenwoordig zie je bijna geen http-websites meer. Alle websites moeten namelijk een https-verbinding hebben om veiligheid te garanderen. Deze https-verbinding krijg je door een SSL-certificaat af te nemen bij jouw hostingpartij.
Gebruiksvriendelijkheid
De gebruiksvriendelijkheid wordt aan de hand van de Core Web Vitals beoordeeld. Als jouw website laag scoort in de Core Web Vitals, is het belangrijk om hierin een verbeterslag te maken om beter te scoren in de zoekmachines. Eén van de meest bekende voorbeelden hiervan zijn afbeeldingen: hoe groter de afbeeldingen, hoe langer de laadtijd.
Structured data
Door middel van structured data kan een zoekmachine jouw website nóg beter lezen en begrijpen. Met deze stukjes code kunnen we enorm veel. Zo bestaat er structured data voor tabellen, personen, recepten, producten, diensten, evenementen, trainingen, vacatures en nog veel meer.
Crawlibility en indexatie
Dit heeft te maken met het feit of zoekmachines jouw website überhaupt kunnen vinden. Je wil namelijk dat jouw website wordt opgenomen in de index van een zoekmachine. Vanuit die index wordt een pagina gekoppeld aan een zoekopdracht van de gebruiker. Wanneer een zoekmachine jouw pagina's niet kan vinden, kan je dus ook niet scoren op een bepaald zoekwoord. Zonde!
Snelheid
Verschillende onderdelen zijn van invloed op de laadtijd van je website. Afbeeldingen is daar één van, maar denk bijvoorbeeld ook aan (in het geval van WordPress) veel plugins, zowel actieve als non-actieve plugins. In de code van je website of webshop zijn plugins aanwezig en ze worden dus ook elke keer opnieuw geladen wanneer de website opgestart wordt.
Technische SEO-issues oplossen
Wanneer je bij Wind Mee een SEO-traject start, maken onze experts een analyse op basis van content, autoriteit en techniek. Middels deze analyse krijgen we inzicht in de technische SEO-issues. Deze issues worden opgedeeld in fouten, waarschuwingen en notities. Onder fouten verstaan we kritieke fouten die op korte termijn opgelost moeten worden om zichtbare verbeteringen te zien.
Een groot aantal technische fouten kan ook wijzen op een fout in de code van de website of een verouderd CMS. Dit is waar onze development collega’s van Modern Minds mee aan de slag gaan.
Technische SEO is een fundamenteel aspect van je totale SEO-strategie. Zonder een solide technische basis zal de beste content je niet helpen om hoog te scoren in de zoekresultaten. Zorg ervoor dat je website goed is geoptimaliseerd voor zowel zoekmachines als gebruikers om je online aanwezigheid en vindbaarheid te maximaliseren.
Aan de hand van de technische SEO-issues maken we een plan om jouw website optimaal te laten presteren en ranken in de zoekmachines.
Voorbeelden van technische SEO-issues
Lange laadtijden
- Probleem: Lange laadtijden kunnen bezoekers frustreren en leiden tot een hogere bounce rate.
- Oplossing: We optimaliseren afbeeldingen, verminderen het aantal HTTP-verzoeken, maken gebruik van caching en zorgen dat de serverinstellingen geoptimaliseerd zijn. En met we bedoelen we dan onze dev-collega’s van Modern Minds. Tools zoals Google PageSpeed Insights helpen ons om specifieke bottlenecks te identificeren en aan te pakken.
Geblokkeerde pagina’s in robots.txt
- Probleem: Belangrijke pagina’s zijn per ongeluk geblokkeerd, waardoor zoekmachines ze niet kunnen crawlen en indexeren.
- Oplossing: We analyseren en optimaliseren het robots.txt-bestand om ervoor te zorgen dat alleen onbelangrijke of gevoelige pagina’s geblokkeerd zijn.
Dubbele content
- Probleem: Meerdere pagina’s met dezelfde of zeer vergelijkbare content kunnen verwarrend zijn voor zoekmachines en leiden tot lagere rankings.
- Oplossing: We voeren een content audit uit om dubbele teksten op te sporen en verwijderen of herschrijven deze. Het implementeren van canonieke tags helpt ook om aan te geven welke versie van een pagina de voorkeursversie is.
Onjuiste of ontbrekende structured data
- Probleem: Zoekmachines kunnen de inhoud van je pagina’s niet goed begrijpen, wat kan leiden tot gemiste kansen in de zoekresultaten (zoals rich snippets).
- Oplossing: We voegen gestructureerde data (zoals schema.org markup) toe aan je pagina’s om zoekmachines te helpen de inhoud beter te interpreteren. Dit kan ook de zichtbaarheid van je website in zoekresultaten verbeteren.
Fouten in de code of een verouderd CMS
- Probleem: Een groot aantal technische fouten kan wijzen op problemen in de code of een verouderd CMS.
- Oplossing: Onze development collega’s van Modern Minds analyseren de code en het CMS. Indien nodig voeren we updates uit of herstructureren we de code om de technische basis van je website te verbeteren.
Onjuiste of ontbrekende meta tags
- Probleem: Meta tags zoals titels en beschrijvingen helpen zoekmachines om te begrijpen waar een pagina over gaat en beïnvloeden de click-through rate (CTR) in zoekresultaten.
- Oplossing: We optimaliseren of voegen ontbrekende meta tags toe om de relevantie en aantrekkelijkheid van je pagina’s in zoekresultaten te vergroten.
Technische SEO uitbesteden?
Beschik je niet over de juiste tools en data om inzicht te krijgen in jouw technische SEO? Heeft jouw website technische fouten of wil je inzichtelijk wat deze fouten zijn? Neem contact op met onze experts, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.